Rostami A, Keshmiri F, Askari R, Jambarsang S, Shafiei M. Validation of Groningen Reflection Ability Scale Questionnaire and Evaluation of Reflection Ability Level of Health Care Management Students. EBHPME 2019; 3 (4) :293-302
URL:
http://jebhpme.ssu.ac.ir/article-1-256-fa.html
چکیده: (2791 مشاهده)
چکیده
مقدمه: با توجه به اهمیت مهارت بازاندیشی، مطالعه حاضر باهدف بررسی پایایی و روایی یک ابزار جهت سنجش این مهارت و تعیین سطح مهارت بازاندیشی دانشجویان رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی انجام شدهاست.
روش ها: این مطالعه، یک پژوهش توصیفی است که به صورت مقطعی در دو فاز انجام شدهاست. جامعهی هدف، 30 نفر از دانشجویان رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی بودند. در فاز اول پس از ترجمهی پرسشنامه، روایی و پایایی آن تعیین شد و در فاز دوم به منظور بررسی سطح بازاندیشی دانشجویان، پرسشنامه GRAS توسط دانشجویان تکمیل شد و دادهها با استفاده از آزمونهای آماری t مستقل و همبستگی پیرسون تحلیل شد.
یافته ها: طبق نتایج این پژوهش، روایی و پایایی ابزار بازاندیشی GRAS مورد تایید قرار گرفت (آلفای کرونباخ 73/0). نمره توانایی بازاندیشی دانشجویان 24/4 ± 13/82 گزارش شد. با انجام آزمونهای آماری میان گروههای جنسی، هرچند نمره بازاندیشی پسران (37/4 ± 58/83) بیشتر از دختران بود (97/3 ± 17/81) اما این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود (05/0 ≤ P-value) و همچنین میان متغیرهای دموگرافیک و نمرهی توانایی بازاندیشی نیز ارتباط معناداری وجود نداشت (05/0 ≤P-value ).
بحث و نتیجه گیری: پرسشنامهی GRAS جهت سنجش توانایی بازاندیشی در ایران از اعتبار کافی برخوردار می باشد . نتایج این مطالعه نشان داد، با توجه به سطح بازاندیشی دانشجویان، ایجاد فرصتهای آموزشی مبتنی بر بازاندیشی توصیه می گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1398/6/14 | پذیرش: 1399/7/1 | انتشار: 1398/9/28