Khosravizadeh O, Shahsavari S, Ahadinezhad B, Asili Ansari F, Taheri R, Rafiei S. Spiritual Intelligence and Self-Efficacy among Operational Staff of Qazvin's Medical Centers: A Path Analysis. EBHPME 2020; 4 (1) :64-73
URL:
http://jebhpme.ssu.ac.ir/article-1-262-fa.html
چکیده: (2413 مشاهده)
مقدمه:باورهای خودکارآمد و معنوی می توانند انگیزه ای بسیار قدرتمند در جهت بهبود کیفیت کاری به شمارآیند. مراکز درمانی به علت شرح وظایف و محیطی متفاوتی که نسبت به دسایر بخش های خدماتی دارند نیازمند توجه به این ابعاد هستند. از اینرو هدف از مطالعه حاضر شناسایی مولفه های موثر هوش معنوی بر خودکارآمدی کارکنان عملیاتی در مراکز درمانی قزوین بود.
مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی و یه صورت مقطعی درسال2019 انجام شده است. 238 نفر با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای براساس گروه های استخدامی در پزوهش شرکت کرده اند. برای سنجش هوش معنوی از پرسشنامه کینگ و برای سنجش خودکارآمدی از پرسشنامه شرر استفاده شده است. برای تحلیل مقدماتی داده ها از نرم افزار SPSS و برای مدل سازی معادلات ساختاری از نرم افزار AMOS در سطح معنی داری 0.05درصد استفاده شده است.
یافتهها: به غیر از رابطه بین پافشاری در مواجهه به سختی ها و بسط هوشیاری، تمامی ابعاد خودکارآمدی کارکنان با همه ابعاد هوش معنوی ارتباط مستقیم و معنادار اماری داشتند(pvalue<0.01). در تحلیل مسیر مدل نهایی شده تمامی روابط معنی دار بوده است. همچنین شاخص های برازندگی شامل ، RMSEA = 0.055 NFI = 0.901، GFI=0.923 و CFI=0.913 نشان از برازش مطلوب مدل نهایی بود.
نتیجه گیری: مدیران بیمارستان های مورد مطالعه می توانند با استفاده از غنی سازی روانشناختی کارکنان و تقویت هرچه بیشتر هوش معنوی آنان، زمینه ارتقای خودکارامدی را در نیروی انسانی بالینی و بهبود عملکرد و رفتار ارائه خدمت را فراهم سازند
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1398/8/6 | پذیرش: 1399/7/1 | انتشار: 1399/1/1