دوره 3، شماره 2 - ( 4-1398 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 138-131 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi A, Jafari H, Rouhani H, Zhianifard A, Siavashi M. Job Satisfaction and its Related Factors in Health Care Providers and Health Workers in Esfarayen, Iran. EBHPME 2019; 3 (2) :131-138
URL: http://jebhpme.ssu.ac.ir/article-1-181-fa.html
صادقی احمد، جعفری حسن، روحانی حسین، ژیانی فرد اکرم، سیاوشی مریم. رضایت شغلی و عوامل مرتبط با آن در مراقبین سلامت و بهورزان شهرستان اسفراین . 1. 1398; 3 (2) :131-138

URL: http://jebhpme.ssu.ac.ir/article-1-181-fa.html


، @gmail.com
چکیده:   (3780 مشاهده)
مقدمه: رضایت شغلی در موسسات ارائه خدمات بهداشتی درمانی به علت وظیفه ای که این سازمانها در زمینه پیشگیری، مراقبت و درمان انسان ها بر عهده دارند، از ارکان ضروری و ارزشمند ارتقاء سلامت بوده و از جایگاه ویژه ای برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی رضایت شغلی و عوامل مرتبط با آن در مراقبین سلامت و بهورزان شهرستان اسفراین انجام شده است.
روش کار: این مطالعه توصیفی -تحلیلی برروی 140 نفر از مراقبین سلامت و بهورزان  شاغل در سطح شهرستان اسفراین در سال 1396 انجام شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد رضایت شغلی هرزبرگ استفاده گردید. داده ها با استفاده آزمون های آماری ANOVA وt-Test  و در قالب نرم افزار SPSS21 تحلیل شد.
یافته ها : میانگین سنی افراد مورد مطالعه 34/8±/37 بود. بیشتر این افراد زن(70%) و متاهل (5/85%) بودند. میانگین رضایت شغلی افراد 65/7±45/61 (از 100) بود که بیشترین نمره رضایت شغلی کارکنان مربوط به حیطه توان کاری 08/1±54/73 و کمترین نمره متعلق به حیطه نظارت و سرپرستی 73/5±17/49 بود. از بین متغیرهای دموگرافیک فقط بین وضعیت استخدامی با رضایت شغلی رابطه اماری معنی دارد مشاهده گردید (P=0.031).
نتیجه گیری: علیرغم اینکه کارکنان از رضایت شغلی نسبی برخوردار بوده اند، لذا بایستی عواملی که باعث افزایش رضایت شغلی کارکنان می شود، از سوی مسئولین ذیربط مورد توجه قرار گیرد. ایجاد استاندارد های شغلی مناسب، حقوق و دستمزد مناسب و عادلانه، ایجاد تسهیلات و امکانات رفاهی در محیط کار می تواند منجر به ارتقای رضایت مندی کارکنان و به تبع آن افزایش کیفیت خدمات ارائه شده گردد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1397/11/6 | پذیرش: 1398/3/13 | انتشار: 1398/4/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت، اقتصاد و سیاستگذاری سلامت مبتنی بر شواهد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017  All Rights Reserved | Evidence Based Health Policy, Management and Economics

Designed & Developed by : Yektaweb