دوره 3، شماره 2 - ( 4-1398 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 153-139 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aboutorabi A, Ghasempour S, Najafi B, Panahi S. Identification of the Main Elements of Single Payer System; A Comparative Study. EBHPME 2019; 3 (2) :139-153
URL: http://jebhpme.ssu.ac.ir/article-1-83-fa.html
ابوترابی علی، قاسم پور سامان، نجفی بهزاد، پناهی سیروس. شناسایی عناصر اصلی سیستم پرداخت کننده واحد؛ مطالعه‌ای تطبیقی. 1. 1398; 3 (2) :139-153

URL: http://jebhpme.ssu.ac.ir/article-1-83-fa.html


، tanhasa76@yahoo.com
چکیده:   (4089 مشاهده)

مقدمه: پیشرفت به سوی پوشش همگانی، به سرمایه کافی در بخش سلامت نیازمند می­باشد. سرمایه‌گذاری و تخصیص بهینه منابع در این بخش برای نیل به اهدف نظام سلامت، به توسعه یافتگی وکاهش فقر در کشورها می‌انجامد. بنابراین هرچقدر افرادی که در تقسیم ریسک مشارکت دارند بیشتر شود، ریسک مالی افرای که با آن مواجه هستند کمتر می­شود. سیستم پرداخت کننده واحد به عنوان یک مدل پوشش بهداشت همگانی به دنبال گسترش دامنه پوشش بیمه در سطح جامعه می­باشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عناصر اصلی سیستم پرداخت کننده واحد در نظام سلامت ایران انجام گرفت.
روش پژوهش: برای بیان اصول تامین مالی و ارائه خدمات در کشورهای منتخب و همچنین دستیابی به عناصر و تشکیلات اصلی سیستم پرداخت کننده واحد یک مطالعه تطبیقی در نظر گرفته شد. کشورهای مورد مطالعه در پژوهش حاضر آلمان، تایلند، ترکیه، فرانسه، کلمبیا می­باشند که علاوه بر آن نظام سلامت ایران نیز بررسی شده است. مبنای انتخاب کشورها بر اساس تیپولوژی نظام سلامت و تقسیم بندی نظام بیمه درمان گاردن صورت پذیرفت.
یافته ها: معیار اصلی ورود مطالعات، اصلاحات نظام سلامت کشورهای منتخب در جهت جداسازی تامین منابع از ارائه خدمات سلامت می­باشد. در این زمینه نتایج بررسی­ها؛ تجمیع منابع ( یا کاهش تعدد صندوقهای بیمه­ای در جهت خرید انبوه خدمات با ایجاد سازوکار کنسرسیوم سلامت منطقه) و تضمین خرید (ارائه انبوه خدمات از سوی شبکه ارائه دهندگان با نمایندگی سازمان ارتقاء سلامت) را نشان می­دهد.
بحث نتیجه گیری: چندگانگی­های بیمه­ ای در ایران هم ناعادلانه است و هم ناکارا.  و تجمیع آن کار ساده­ ای نیست. سیاست­های تامین مالی ایران می ­بایست در جهت ایجاد انباشت ریسک بزرگتر و واقف شدن به وظیفه اصلی نظام بیمه؛ رسیدن به قانون اعداد بزرگ، تعیین اصول یارانه متقاطع و جلوگیری از ریسک معکوس را هدف قرار دهد. این مهم جز با پیش رو قرار دادن برنامه ای بلند مدت و منسجم در جهت دستیابی به پرداخت کننده واحد میسر نخواهد بود

     
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1397/11/2 | پذیرش: 1398/4/5 | انتشار: 1398/4/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت، اقتصاد و سیاستگذاری سلامت مبتنی بر شواهد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017  All Rights Reserved | Evidence Based Health Policy, Management and Economics

Designed & Developed by : Yektaweb